Vaak maken we een post/blog of video over een onderwerp waarvan we zelf denken dat dit interessant is voor onze doelgroep, maar ken jij je doelgroep echt?
Met het beantwoorden van onderstaande vragen heb je een hele goede basis indicatie van jouw ideale klant.
- Wat zijn de pijnpunten?
- Waar verlangen ze naar?
- Wat zijn hun hobby’s?
- Waar wonen ze?
- Hoe oud zijn ze?
Het beantwoorden van deze vragen kan op allerlei manieren. Je kunt een marktonderzoek doen, je kunt je huidige klanten interviewen en hen deze vragen stellen en zo een klanten avatar maken van jouw doelgroep.
Als je het antwoord weet op bovenstaande vragen heb je alles in huis om jouw product te verkopen.
Maar.
Je kunt ook nog een stapje verder gaan door een klanten avatar te maken. Dit is een gedetailleerde beschrijving van jouw droomklant.
Hieronder een voorbeeld van een klantenavatar voor een loopbaancoach uit Amsterdam.
Sarah is 33 jaar oud. Zij woont met haar man samen in een nieuwbouwwoning in Amsterdam. Sarah werkt voor een multinational. Ze vindt haar werk leuk, maar ze is de uitdaging kwijt, ze is toe aan iets nieuws, maar ze weet niet goed wat. Daarnaast heeft ze het vrij druk met de opvoeding van haar eerste kindje van 3 jaar oud.
Ook haar man Robert heeft het druk met zijn werk bij een bank waardoor het lastig is om alle balletjes hoog te houden. In de vrije tijd die Sarah en Robert hebben gaan graag eropuit en wandelen in de bossen of een strandwandeling maken.
Door je ideale klant zo uitgebreid mogelijk te beschrijven schept dit een heel goed beeld van de pijn, verlangens, en interesses van jouw doelgroep.
Het voordeel hiervan is dat je nu je content sneller en effectiever kan schrijven en teksten kan maken die echt tot actie aanzetten bij jouw doelgroep. Hierdoor verhoog je de kans op aanvragen, kennismakingssessies en het binnenhalen meer nieuwe klanten
Wil je eens sparren over jouw marketingstrategie en kijken waar voor jou de kansen liggen?
Klik op de link hieronder om een virtueel kopje koffie in te plannen.