Is adverteren wel of geen goed idee in de corona crisis? In dit blog nemen we jou mee in de ontwikkelingen rondom het adverteren op Facebook en Instagram.
De tijdsbesteding op social media
De belangrijkste factor tot succes van je campagne is de aanwezigheid van je doelgroep. Als je hen niet kunt bereiken, is er ook geen kans op succes. De vraag is dus: hoeveel tijd spenderen mensen op social media tijdens de corona crisis?
Uit recent onderzoek van GfK is gebleken dat de tijd die men in Nederland spendeert op sociale netwerken tijdens de coronacrisis is gestegen met 34%. Op zich niet vreemd als men op zichzelf is aangewezen en geen tot weinig sociaal contact kan hebben. Deze stijging zorgt er dus voor dat de (potentiële) klant makkelijk te bereiken is op social media.
Hoe meer tijd jouw potentiële klant op zijn of haar telefoon zit, hoe meer mogelijkheden jij hebt om bij hen onder de aandacht te komen. Onderzoeksbureau Statista deed wereldwijd een zelfde soort onderzoek naar social media gebruik en daaruit kwam een stijging van 21% als het gaat om het gebruik van social media kanalen. We zijn dus meer online, wat het makkelijker maakt om veel weergaven te realiseren. Maar hoe zit het dan met de kosten?
De advertentiekosten zijn enorm gedaald
Op het moment zijn de advertentiekosten erg laag. In maart 2020 zijn CPM kosten (kosten per 1000 weergaven) met maar liefst 50% gedaald. Veel minder bedrijven adverteren op het moment door de gevolgen van de coronacrisis. Er wordt op het gebied van marketing veel bezuinigd, hierdoor liggen er juist kansen. 2020 is dus een goed moment om te starten, maar hoe zit het met 2021?

Is dit dan het moment om te adverteren, of ben ik te laat?
Nee, je bent absoluut niet te laat.. Zelfs nu liggen de advertentiekosten in Facebook en Instagram bijna 50% lager dan vorig jaar en dit zal nog wel even aanhouden. Dat biedt voldoende mogelijkheden. Als de economie weer aantrekt en bedrijven weer starten met adverteren zal de concurrentie toenemen wat resulteert in hogere advertentiekosten. Daarom is nu het moment om te starten of om door te pakken als je al bezig bent met adverteren.
Een glazen bol is er helaas niet, maar de kans dat je straks als alles weer op volle toeren draait wordt weggevaagd door de concurrentie is groot. En als je niet wordt weggevaagd kun je er donder op zeggen dat je in ieder geval meer gaat betalen dan dat je nu zou doen met je campagnes. Waarom dus wachten als je nu met je budget bijna het dubbele aan resultaten kunt behalen? Het is wellicht risicovol als je momenteel vrijwel geen inkomsten hebt, maar het is misschien nog risicovoller is als je nu niks doet en afwacht tot de concurrentie toe slaat.
Benieuwd waar jouw kansen liggen? Laten we samen kijken naar de mogelijkheden om moeiteloos nieuwe klanten aan te trekken.